Leerlingenzorg & begeleiding

Leerlingenzorg & begeleiding

De intern begeleider

De school beschikt over een intern begeleider (IB-er). De IB-er draagt verantwoordelijkheid voor de leerlingenzorg. De IB-er bewaakt het onderwijsleerproces van de leerling en begeleidt leerlingen met een zorgvraag. Zij maakt o.a. analyses van toetsresultaten op school, klas en leerlingniveau en maakt hier met leerkrachten plannen op. Zij voert gesprekken met ouders omtrent de zorg voor leerlingen en begeleidt eventuele vervolgtrajecten. De Intern begeleider heeft een belangrijke positie binnen de school. Beleidskeuze Vanuit de formatie kan een school keuzes maken. Op Het Schateiland kiezen we zoveel mogelijk voor kleine groepen. Dit houdt in dat een groot deel van de formatie wordt ingezet in kleine klassen (groepsleerkrachten). Hierdoor is het mogelijk veel zorg in de klassen zelf te geven.

Klik hier voor ons schoolondersteuningsprofiel.


Leerlingvolgsysteem

De ontwikkeling van ieder kind wordt gevolgd. De instrumenten om deze ontwikkeling te volgen noemen we het leerlingvolgsysteem. Wij gebruiken hiertoe Parnassys. Voor de kinderen van de groepen 1 en 2 vult de groepsleerkracht twee keer per jaar het leerlingvolgsysteem Kijk! in. Punten die aan de orde komen zijn o.a. het kringgedrag, het spel, de motorische ontwikkeling en de taalontwikkeling. Voor de kinderen van groep 2 wordt daarnaast bijgehouden welke vorderingen zij gemaakt hebben met betrekking tot de basisvoorwaarden om te kunnen gaan lezen. In de groepen 3 t/m 8 worden de vorderingen van de kinderen bijgehouden met behulp van toetsen. We onderscheiden hierin 2 soorten toetsen; de methodegebonden toetsen en de methode-onafhankelijke toetsen. 

Digitaal leerlingdossier

Van iedere leerling is er een . In dit dossier worden de resultaten van toetsen, eventuele gegevens van speciale onderzoeken, handelingsplannen en de rapportgegevens van de verschillende leerjaren bewaard. Elk dossier valt onder de wetgeving met betrekking tot privacybescherming. Regelmatig bespreken de leerkrachten per groep samen met de IB-er de resultaten van de kinderen. Ook vinden er voortgangsgesprekken plaats tussen IB-er, leerkracht en eventueel directie.
 

Extra uitdaging

Op Het Schateiland hebben we voor kinderen die meer begaafd zijn, een aangepast programma samengesteld zodat zij ook uitgedaagd blijven tijdens de lessen. Ook nemen deze kinderen deel aan de plusklas of de Bovenschoolse plusklas waar ze nog eens extra uitgedaagd worden.